BRNO – Speciální bruska, která odstraňuje nerovnosti na kolejích, v tomto týdnu naposledy vyjíždí po brněnských tratích. Během letošní „brusné“ sezóny od května do září opravila přes 25 kilometrů kolejí. Odstraněním vlnkovitosti z povrchu kolejnic se zvyšuje komfort jízdy a snižuje hlučnost tramvajové dopravy.
„Jedná se o běžnou údržbu tratí, kterou provádíme každý rok během jarních a letních měsíců. Jízdou tramvajových souprav se po čase na trati vytváří drobné nerovnosti. Speciální stroj je opatřený brusnými kotouči, které se otáčejí a tyto vlnky vyrovnávají. Broušení probíhá v nočních hodinách, aby výluka nezatěžovala provoz tramvajové dopravy. Letos se nám podařilo tímto způsobem opravit přes 25 km trati,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Od roku 2016 prošlo broušením 130 km trati, tedy asi 75 procent celkové délky kolejové sítě. Speciální strojová bruska se na nejvytíženější místa vrací průměrně každých pět let. Vlnky na kolejích mohou být i okem viditelné, většinou se však jedná o nerovnosti o velikosti desetin milimetru.
„Čím je trať frekventovanější, tím větší je její poškození. Častěji než ostatní tak musíme brousit například koleje do Bystrce, Líšně a Starého Lískovce,“
VÍTĚZSLAV ŽŮREK, technicko-provozní ředitel, Dopravní podnik města Brna
V letošním roce dopravní podnik nechal přebrousit úseky v okolí Mendlova náměstí, v ulici Údolní, Táborská, Milady Horákové nebo na Lidické. Posledním úsekem, který je zůstává na týden do 17. září je Palackého třída. Stroj s vyškoleným personálem se sem bude vracet každou noc od 23 do 4 hodin. Pro letošek tak bude nabroušeno.
Broušení tratí provádí pro brněnský dopravní podnik externí firma vybraná výběrovým řízením. Strojních brusek pro tramvajové dráhy není v Evropě mnoho, většinou jej tak provádí zahraniční firma. Aktuálně má dopravní podnik vysoutěženou cenu 140 Kč za metr zbroušení kolejí.
ZDROJ: Hana Tomaštíková, Tisková mluvčí, Dopravní podnik města Brna, a.s.